1942 ΗΠΑ
Είδος Βιογραφικό δράμα
Σκηνοθεσία Άλμπερτ Λιούιν (1894-1968)
Σενάριο Άλμπερτ Λιούιν (Βασισμένο στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Σόμερσετ Μομ του 1919)
Παίζουν Τζορτζ Σάντερς, Χέρμπερτ Μάρσαλ, Στίβεν Γκέρεϊ
Υπόθεση Ο συγγραφέας Τζέφρι Γουλφ, εντυπωσιάζεται από την ιδιαίτερη προσωπικότητα του Τσαρλς Στρίκλαντ και αποφασίζει να γράψει ένα μυθιστόρημα βασισμένο στην ασυνήθιστη ζωή αυτού του παράξενου Λονδρέζου χρηματιστή.
Είδος Βιογραφικό δράμα
Σκηνοθεσία Άλμπερτ Λιούιν (1894-1968)
Σενάριο Άλμπερτ Λιούιν (Βασισμένο στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Σόμερσετ Μομ του 1919)
Παίζουν Τζορτζ Σάντερς, Χέρμπερτ Μάρσαλ, Στίβεν Γκέρεϊ
Υπόθεση Ο συγγραφέας Τζέφρι Γουλφ, εντυπωσιάζεται από την ιδιαίτερη προσωπικότητα του Τσαρλς Στρίκλαντ και αποφασίζει να γράψει ένα μυθιστόρημα βασισμένο στην ασυνήθιστη ζωή αυτού του παράξενου Λονδρέζου χρηματιστή.
Ο Τσαρλς Στρίκλαντ είναι ένας συντηρητικός χρηματιστής που ζει μία συμβατική οικογενειακή ζωή με τη γυναίκα του και τα δυό τους παιδιά. Οι πάντες στον περίγυρό του τον θεωρούν έναν από τους πιό πληκτικούς και αδιάφορους ανθρώπους και κανένας δεν αναζητά την παρέα του. Όπως και κανένας δεν μπορεί να φανταστεί οτι μέσα σε αυτόν τον τόσο ανιαρό και εσωστρεφή άνθρωπο κοιμάται ένα ανήμερο θηρίο. Όταν κάποια στιγμή το θηρίο ξυπνά, ο πληκτικός Στρίκλαντ μετατρέπεται σε έναν άκρως τολμηρό, εκνευριστικά κυνικό, αηδιαστικά μισογύνη και απόλυτα αντισυμβατικό άνθρωπο που δεν διστάζει να τινάξει τα πάντα στον αέρα αναζητώντας τρόπο να θρέψει το πρώην ληθαργικό και νυν δραστήριο και αιμοβόρο κτήνος που του τρώει τα σωθικά.
Ο ήρωας του Άγγλου συγγραφέα Σόμερσετ Μομ (εμπνευσμένος εν μέρει από τη ζωή του ζωγράφου Πολ Γκογκέν), είναι έρμαιο αυτής της υπερφυσικής αυθύπαρκτης οντότητας η οποία έχει λουφάξει μέσα στο μυαλό και την ψυχή του και τον εξωθεί να πατήσει ακόμη και πάνω σε πτώματα προκειμένου να την βγάλει από το σκοτάδι και να κερδίσει το μερίδιό της στην ύπαρξη.
Σε αυτή την πρώτη του ταινία, ο Αμερικανός σκηνοθέτης Άλμπερτ Λιούιν ακολουθεί ήρεμα και αποστασιοποιημένα την πορεία του ιδιόρυθμου ζωγράφου Στρίκλαντ. Αποκαλύπτει την ασχήμια της ζωής του (σε ασπρόμαυρο), τον παρακολουθεί να πλησιάζει το στόχο του (σε σέπια) και τον αποχαιρετά στο ταξίδι του προς την ανυπαρξία (σε μία φαντασμαγορική έκρηξη χρωμάτων). Δεν τον υπερασπίζεται, δεν τον δικαιώνει, δεν τον επικροτεί. Απλώς μας προσφέρει μία φευγαλέα ματιά στη ζωή ενός συνηθισμένου ανθρώπου που έκρυβε μέσα του έναν ιδιοφυή καλλιτέχνη.
Ο ήρωας του Άγγλου συγγραφέα Σόμερσετ Μομ (εμπνευσμένος εν μέρει από τη ζωή του ζωγράφου Πολ Γκογκέν), είναι έρμαιο αυτής της υπερφυσικής αυθύπαρκτης οντότητας η οποία έχει λουφάξει μέσα στο μυαλό και την ψυχή του και τον εξωθεί να πατήσει ακόμη και πάνω σε πτώματα προκειμένου να την βγάλει από το σκοτάδι και να κερδίσει το μερίδιό της στην ύπαρξη.
Σε αυτή την πρώτη του ταινία, ο Αμερικανός σκηνοθέτης Άλμπερτ Λιούιν ακολουθεί ήρεμα και αποστασιοποιημένα την πορεία του ιδιόρυθμου ζωγράφου Στρίκλαντ. Αποκαλύπτει την ασχήμια της ζωής του (σε ασπρόμαυρο), τον παρακολουθεί να πλησιάζει το στόχο του (σε σέπια) και τον αποχαιρετά στο ταξίδι του προς την ανυπαρξία (σε μία φαντασμαγορική έκρηξη χρωμάτων). Δεν τον υπερασπίζεται, δεν τον δικαιώνει, δεν τον επικροτεί. Απλώς μας προσφέρει μία φευγαλέα ματιά στη ζωή ενός συνηθισμένου ανθρώπου που έκρυβε μέσα του έναν ιδιοφυή καλλιτέχνη.
Ούτε στο βιβλίο ούτε στην ταινία υπάρχει κάποια εξήγηση για τον παράξενο τίτλο "Το φεγγάρι και η πεντάρα". Η αναζήτησή μου στο διαδίκτυο με οδήγησε στην εξής ερμηνεία: Εάν κοιτάς κάτω για να βρεις μία πεντάρα χάνεις το φεγγάρι και εάν κοιτάς ψηλά στο φεγγάρι, χάνεις την πεντάρα. Όσο για τον τίτλο με τον οποίο η ταινία βγήκε στις Ελληνικές αίθουσες θα τον αφήσω ασχολίαστο για προφανείς λόγους.
Θα βρείτε τον Ελληνικό υπότιτλο σε δική μου μετάφραση ΕΔΩ
Η βαθμολογία μου : 7/10
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου